OEW B – Leithen D

Op Eigen Wieken B heeft een abonnement genomen op 2-2 (uitslag eerste 2 wedstrijden). Zou het onze 4 Leithense helden beter verlopen? Het is dan “maar” recreatieklasse, de strijdlust is er niet minder om.

Op bord 1 was het voor Richard vrij snel gedaan. Zijn tegenstander kwam een kwartiertje te laat binnen, maar had zijn tijdsverschil vrij snel weer teniet gedaan. Dat was dan weer wel aan zijn stelling af te lezen, waarin Richard gewoon sterker stond. In een poging om weer wat evenwicht te krijgen in de stelling besloot deze een sterk paard op b5 aan te vallen met pion c6. Zoals het spreekwoord luidt: de aanval is de beste verdediging. Dus een counter met g5, waarmee het paard op f6 wordt aangevallen. Na bxc6 en gxf6 is de stelling nog steeds in het voordeel van Richard. Na gxf6 slaat de dame op f3 natuurlijk f6 terug. De Koning is nog ‘veilig’ in het centrum, maar Tg1 dreigt, niet terugslaan is zo mogelijk nog erger.  Terecht moest het paard de aftocht blazen, maar van alle velden, niet naar d7 waar het de lijn van de dame blokkeert. Hierop volgt natuurlijk Pd6+, waarbij ‘only move’ Kf8 moet volgen. Heeft u het nog gevolgd? Dxf7 mat… Tegenstander gaf overigens op na Pd6+

Ton speelde een knotsgekke partij, kwam al vroeg behoorlijk slecht te staan. Paardvork en torenverlies, maar ook hij besloot dat aanval de beste verdediging was en offerde aan de andere kant van het bord een loper, en met een omspeelmanoeuvre stond er ineens een sterke mataanval op het bord, waardoor wit het buitgemaakte materiaal moest teruggeven met rente. Overdonderd door de deceptie werden er nog stukken in de aanbieding gedaan. Er werd nog doorgespeeld tot de koning vrijwel naakt was, alleen nog een paar pionnen die de koning vanaf de zijlijn bemoedigend supporterden, maar Ton veroverde met een  gedecideerd mat in ieder geval een matchpunt.

Martijn was door een rekenfout een stuk kwijtgeraakt. Met rustig spel en plaagstootjes wist hij op een gegeven moment de stelling toch weer gelijk te trekken en het stuk weer terug te veroveren. Zoals het helaas te vaak gaat, diepe concentratie die een resultaat levert en daarna even opgelucht ademhalen, de spanningsboog kwijt en prompt deed hij opnieuw een stuk in de uitverkoop. Dit keer liet zijn jeugdige tegenstander het voordeel niet meer verdampen, en op weg naar een tweede dame gaf Martijn dan ook op.

Dan de partij van de avond. Tim had een mooie opbouw, sterke stelling, mooie aanval. In ieder geval dik materiaalwinst. Nog niet het tempo gehad om te rokeren, maar dat was ook niet nodig, ware het niet dat hij helaas de verkeerde voortzetting koos. Zijn tegenstander had 4 antwoorden op zijn aanval, de eerste 3 waren direct verloren en door Tim ook doorgerekend. De 4e was iets subtieler en juist daarop reageerde Tim verkeerd, wat resulteerde in stukverlies. Hierop werd er effectief afgerekend. Dameruil afdwingen, resterende dreigingen elimineren. Time zocht met de moed der wanhoop nog naar een truc, maar dat liet zijn tegenstander niet toe. Voor OEW wederom 2-2.

Bijna zou je vergeten dat er tegen OEW A in de 4e klasse tegelijkertijd 6 Noordwijkers op bezoek waren in dat extreem warme achterkamertje in het buurthuis wat volgens mij parttime als saunaruimte dient, maar die waren allang klaar en de krasse knarren al naar bed waarschijnlijk. Daar was het 3-3 geworden.

Al met al goede potten gespeeld, guys. De les van de dag is, als je de tegenstander naar de keel grijpt moet je natuurlijk ook knijpen.

Alexander