Leiderdorp B – Leithen B

Knappe comeback van Leithen B tegen Leiderdorp

De wedstrijd van Leithen B tegen het jeugdige Leiderdorp B (koploper in de tweede klasse) werd met enige zorg tegemoet gezien. In die zin is de uitslag van 4-4 dus nog wel te billijken.

Helaas gingen aan het eind van de avond wat randzaken de sfeer bepalen, wat overigens niet aan de tegenstanders lag, die zonder uitzondering zeer sportief waren, maar wel aan het wel heel fanatieke ‘kader’ van het team. Let wel: we hebben het hier over een partijtje schaak in de tweede klasse van de onderbond, niet over de Champions League.

Even over de wedstrijd dan maar. Leithen kwam op een 3-0 achterstand. Oorzaak: Maurice kon een remise-achtig eindspel toch niet keepen, Joris deed zichzelf de das om in een T+3pi eindspel, invaller Tim deed wat hij kon maar de koningsaanval van zijn tegenstander was hem te machtig.

Daarna volgde een sterke comeback van Leithen. John kwam al vroeg een paard voor. Hij kon afwikkelen naar een eindspel van twee paarden tegen één, waarin hij bovendien een sterke vrijpion had. Zijn tegenstander dacht nog een minimale kans te hebben door ook zijn laatste paard te offeren, maar met die vrijpion op de derde rij en twee paarden meer was de winst voor John appeltje/eitje.

Marco had al de hele avond het initiatief tegen zijn jeugdige tegenstandster en tikte het bekwaam uit. De gelijkmaker werd gescoord door Marc. Met recht de partij van de avond! Marc hield prima stand tegen zijn tegenstander (rating bijna 1800) om het vervolgens met een mooi offer en mat af te maken.

Bij de 3-3 stand ontstond vervolgens tumult door ongefundeerd en onbegrijpelijk ingrijpen van de Leiderdorpse teamcaptain, maar nadat de gemoederen enigszins bedaard waren, konden twee halfjes ingevuld worden. Zelf was ik daar niet ontevreden over. In de opening slecht gereageerd op een paar zetten, in het middenspel mijn mindere stelling gerepareerd door een tijdelijk pionoffer en afruil van slechte tegen goede stukken. In de slotstelling stond ik wellicht iets beter maar met nog een minuut of zes op de klok was het gezien de herrie en het daaruit voortvloeiende concentratieverlies beter om maar remise aan te bieden.

Datzelfde gold voor de partij van Daan. Zijn tienjarige tegenstander (rating toch al 1620) moest alle zeilen bijzetten om groot nadeel te voorkomen. Nadat ook Daan na al het tumult besloten had dat hij in deze sfeer weinig zin had om nog verder te spelen, werd ook hier de vrede getekend. Achteraf gezien jammer, want computeranalyse wees uit dat de slotstelling duidelijk beter stond voor ons.

Jos